Kansrijke Klussers bij Homeservice

Zich door het leven heen worstelen, van tegenslag naar tegenslag – jarenlang deden de medewerkers van Homeservice niet anders. Nu timmeren, schuren en zagen ze zich door de dagen. Het mooiste: ze doen er weer toe, voor zichzelf en voor andere mensen met een psychische aandoening.

Over de Sloterpas waait een gure wind. De grond is nog hard van de nachtvorst. In de bouwketen van buurtwerkplaats Noorderhof is de temperatuur nauwelijks hoger dan buiten. Ondanks de kou zijn flink wat medewerkers van Homeservice naar de werkplaats gekomen. In de ene keet wordt gezaagd, getimmerd en geschuurd. In de andere snijden medewerkers lege wijnflessen doormidden. Het glas krijgteen tweede leven als hanging baskets voor planten. Buiten nemen een paar mannen oude pallets onder handen. Alle spijkers gaan eruit, zodat het hout straks weer een nieuwe bestemming kan krijgen.

Normaal klussenbedrijf

‘Homeservice klust iedere donderdag op deze buurtwerkplaats. We maken hier producten van gebruikte materialen, vaak oude pallets.’ Aan het woord is Jaap Bouwman, coördinator van Homeservice, een praktische klussendienst, voor en door mensen met een psychische beperking. Het project is onderdeel van de Amsterdamse welzijnsorganisatie De Regenboog Groep. ‘Onze mensen kampen met uiteenlopende psychische aandoeningen, van zware ADHD of psychoses tot verslavingsproblemen. Ze willen wel graag werken, maar kunnen door hun beperking niet zomaar aan de slag bij een normaal klussenbedrijf.’

”Stukje bij beetje zie ik mensen groeien”

Slecht ter been

Drie dagen per week waaieren Homeservice-medewerkers uit over Amsterdam, voor allerhande praktische klussen. Ze werken voor een specifieke doelgroep: mensen met een psychische beperking, net als zij. Jaap: ‘We doen er van alles – schilderen, vloeren leggen, tuinonderhoud. Maar we halen net zo goed boodschappen voor iemand die slecht ter been is. Voor 2,50 euro per persoon per uur kunnen mensen ons inhuren. We zijn natuurlijk niet zo snel en goed als een schilder die 40 euro rekent. Maar we werken wel met veel enthousiasme.’

Mensen prikkelen

Naast de reguliere klussendienst kunnen medewerkers op donderdag terecht op de werkplaats aan de Sloterplas. ‘Met creatieve projecten proberen we mensen een beetje te prikkelen. Ze hoeven dan niet te werken aan afgebakende klussen, er is meer vrijheid om te experimenteren. Soms lopen medewerkers tegen hun grenzen aan. Op zulke momenten proberen wij ze te stimuleren en verder te helpen.’

Veilige haven

Jaap en de andere werkbegeleiders zijn geen hulpverleners, benadrukt hij. ‘Dat is juist onze kracht. Medewerkers vertellen ons soms veel gemakkelijker hun verhaal, en wat hen dwarszit. Ze zien Homeservice als een veilige haven. Ze vinden er structuur en een sociale omgeving. Je moet bedenken: dit zijn mensen die jarenlang amper de deur uitkwamen. Die over straat zwierven. Die behalve hun moeder geen enkel contact meer hadden. Als ze hier niet terecht zouden kunnen, zoeken ze vandaag nog hun vertrouwde bankje in het park op.’

Ertoe doen

De meeste mensen maken een duidelijke groei door bij Homeservice, ziet Jaap. ‘De zelfverzekerdheid is bij niemand echt dik gezaaid. Maar stukje bij beetje zie ik mensen groeien.’ Ze nemen Homeservice ook serieus, beschouwen het als werk. ‘Ze willen structuur in hun leven. En mensen helpen. Ertoe doen in het leven van een ander, dat is de voornaamste drijfveer.’