Jaarverslag 2016: de onschatbare waarde van één

Hoe maak je een jaarverslag over wat je hebt bereikt, als de impact daarvan verder gaat dan cijfers, staatjes en grafieken? Vandaag publiceert Kansfonds haar jaarverslag over 2016. Met de gebruikelijke cijfers, maar met vooral een hoofdrol voor mensen.

Elk jaar besteedt Kansfonds gemiddeld zo’n € 9,5 miljoen aan initiatieven waarin mensen omzien naar de kwetsbaarsten. En elk jaar toont een jaarverslag wat dat oplevert. Hoeveel projecten gesteund werden, met hoeveel geld. Voor wie die projecten bedoeld zijn. En wat ze ermee hopen te realiseren. Hoe de organisatie functioneert. En wat er goed gaat – en minder goed

Het hart laten spreken

‘Maar we vroegen ons af: is daarmee alles gezegd?’ vertelt Henriette Hulsebosch, directeur van Kansfonds. ‘Het belangrijkste wat we willen duiden, is dat wat juist niet in waarde uit te drukken is. En dat is de beweging waarin mensen omzien naar elkaar. Hoe ze geraakt worden door de ander. Hun hart openstellen. Besluiten om in actie te komen. En net dat ene doen wat van onschatbare waarde is voor kwetsbare mensen die anders buitengesloten raken.’

Daarom vertelt het jaarverslag 2016 over die onschatbare waarde van dat ene beslissende moment, van die ene persoon die geraakt wordt door de ander. De impact daarvan is niet meetbaar, maar ervaren de mensen van Kansfonds elke dag weer.

Het Jaarverslag 2016 is hier te lezen.