Als je de Wetstraat van Hengelo inloopt, wappert een waar vlaggenspektakel je tegemoet. Aan bijna elke gevel prijkt een oranje vaandel met de bemoedigende hashtag #samensterk. De winkeliers zijn zo enthousiast over het initiatief van hun straatgenoot Bas, eigenaar van creatief bureau Brand Specials, dat ze de vlag massaal hebben besteld. De afgelopen maanden verspreidt de vlag zich als een olievlek over het land. Mensen geven gehoor aan de oproep van Bas: hang de vlag uit voor degenen die het moeilijk hebben. Die nu ziek of alleen zijn – of hard aan het werk om het land er weer bovenop te krijgen. Inmiddels zijn er al circa 750 vlaggen over de digitale toonbank gegaan.
De vlag uit voor saamhorigheid
Als Nederland stilvalt door corona, besluit ondernemer en marketeer Bas de Zeeuw (40) niet bij de pakken neer te gaan zitten. Zijn plots halflege agenda vult hij met een hartverwarmend initiatief. Om Nederland te verbinden, creëert hij de Vlag voor Nederland. Het mooiste van dit alles: de opbrengst van de verkochte vlaggen doneert hij aan Kansfonds. De teller staat inmiddels al op zo’n 4500 euro.
Van tegenslag naar positief geluid
De lockdown is ook voor het bedrijf van Bas een flinke klap. Ga er maar aan staan: meerdere opdrachtgevers die tegelijkertijd de stekker uit een project trekken. Maar Bas zou geen ondernemer zijn als hij deze moeilijke tijd geen positieve draai wist te geven. ‘Ik heb altijd geleerd om maximaal één dag stil te staan bij tegenslagen waar je geen invloed op hebt. Zo heb ik ook geen controle over het coronavirus. Dan kan ik twee dingen doen: achteroverleunen of iets betekenen voor een ander. Ik ben geen zorgverlener, en kan dus niet zomaar mensen gaan helpen. Maar wat ik als marketeer wél kan, is iets bedenken dat impact maakt – en dat geld opbrengt voor hen die het nu zo hard nodig hebben.’
Ik ben geen zorgverlener. Maar wat ik wél kan, is iets bedenken wat impact maakt
Van idee naar vlag
‘We zochten iets dat goed zichtbaar is in het straatbeeld’, vertelt Bas. ‘Iets dat het oranjegevoel oproept: niet om een nationale gebeurtenis te vieren, maar om saamhorigheid uit te stralen.’ In no time creëren Bas en zijn collega’s een ontwerp, bijbehorende website en een kersverse stichting. Een ruime week later hangt de eerste Vlag voor Nederland aan de gevel van hun kantoor. Een vriendin tipte Kansfonds als partij om aan te doneren. ‘Daar waren we het helemaal mee eens. Kansfonds past goed bij ons initiatief en reageerde ontzettend enthousiast op ons voorstel.’
Ontroerend moment
Veel mensen sturen Bas foto’s van hun uitgehangen vlag. Het mooiste bericht komt van een echtpaar dat met de vlag op de kade van Den Helder hun zoon uitzwaait. Hij vertrekt die dag met het marineschip Karel Doorman naar de Caribische eilanden om hulp te bieden in de strijd tegen corona. ‘Mensen reageren zo warm op het initiatief’, zegt Bas. ‘Het is mooi om te zien hoe de vlag mensen een hart onder de riem steekt.’
Ook geven om een ander?
De actie Vlag voor Nederland is inmiddels afgerond. Deze vlag is niet meer te bestellen. Wij bedanken iedereen die aan dit fantastische initiatief heeft meegewerkt en alle mensen die deze vlag hebben besteld!