‘Je kunt heel ver komen door te focussen op talent’

Rachida Nejjari heeft een superkracht: ze geeft nooit op. Een welkome eigenschap voor een projectbegeleider bij Steunpunt Taal Educatie Participatie (STEP). Naast Nederlandse taalcursussen organiseert dit educatieve centrum ook bijzondere projecten. Een mooi voorbeeld is ‘Nederland(s) in de praktijk’. Met dit praktische project helpen ze migranten en vluchtelingen aansluiting te vinden in de samenleving.

De deelnemers leren de Nederlandse taal niet alleen in het klaslokaal. Via vrijwilligerswerk gaat het veel sneller. ‘Je ziet hun taalniveau en zelfvertrouwen met de week groeien’, zegt Rachida met een stralend gezicht. ‘Wist je dat de helft van de deelnemers aan dit project doorgroeit naar een betaalde baan? Dat maakt dit zonder twijfel het mooiste project waar ik nu bij betrokken ben. STEP heeft lang niet altijd de middelen om cursisten intensief te begeleiden. Dankzij een aantal fondsen, waaronder Kansfonds, kan dit nu wel.’

Denken in kansen

Het project begint met een intakegesprek. ‘Om de cursisten beter te leren kennen, vraag ik altijd: wat zijn je dromen en talenten? Ze bloeien dan op. Logisch, want hier alleen al over praten zorgt voor toekomstperspectief. Daarna ga ik op zoek naar een passende vrijwilligersplek. Dit kan van alles zijn: van helpen op een school of zorgorganisatie tot werken als tolk. De trajecten die de cursisten doorlopen zijn op maat, maar hebben hetzelfde doel: het taalniveau verbeteren in de praktijk, arbeidsvaardigheden opdoen, in eigen tempo. Dit kan al in een dagdeel per week.’

Rachida spreekt haar cursisten wekelijks, over hun voortgang en hoe het persoonlijk met ze gaat. Ook bezoekt ze hun werkplekken. ‘Belangrijk, want zo verklein je de kans dat ze afhaken. De thuissituatie van deze doelgroep is vaak lastig. Denk aan een partner die liever niet heeft dat de ander werkt. Of een groot gezin zonder opvang voor de kinderen. Samen kijken we wat wél lukt.’ Rachida staat binnen STEP bekend om haar vasthoudendheid. ‘Als ik zie dat een cursist echt aan de toekomst wil bouwen, ga ik ervoor. En zet ik me voor tweehonderd procent in.’

Als ik zie dat een cursist aan de toekomst wil bouwen, ga ik ervoor. En zet ik me voor 200 procent in.

Rachida

Focus op talent

Succesverhalen zijn er dan ook genoeg. ‘Voor één van de cursisten vonden we een vrijwilligersplek in een herstelcentrum. Na een jaar boden ze haar een betaalde baan aan in de roomservice. Daar was ze ontzettend blij mee, want in haar land van herkomst werkte ze in een restaurant. En voor een andere deelnemer is zelfs een nieuwe, betaalde functie gecreëerd: ze combineert haar liefde voor de horeca nu met haar administratieve kwaliteiten. Ik krijg weer tranen in mijn ogen als ik denk aan wat we samen hebben bereikt’, vertelt Rachida zichtbaar ontroerd. ‘Ze zijn het bewijs dat je heel ver kunt komen door je op je talent te focussen.’

Lees ook