Toen onderzoekers van Journallab verschillende media doorspitten, ontdekten ze dat er nauwelijks foto’s bestaan die dit brede spectrum laten zien. Zo staan er maar weinig vrouwen en jongeren op foto’s rondom dak- en thuisloosheid. Terwijl juist het aantal jonge daklozen de afgelopen jaren steeg. Het belang van representatief beeldmateriaal is niet te onderschatten. Door eenzijdig en stereotiep beeldgebruik hebben veel dak- en thuisloze mensen last van stigma’s. En dat houdt negatieve associaties in stand.
Tijd voor een make-over
Het onderzoek van Journallab leidde tot veel herkenning. Meerdere zorg- en welzijnsorganisaties en beleidsmakers beaamden de impact van onjuiste beeldvorming en kwamen in actie. Te beginnen met een initiatief van Journallab zelf. Ze nodigden fotografen en illustratoren uit om nieuw, realistisch werk te maken over het leven van dak- en thuisloze mensen.

Zo maakte fotograaf Dingena Mol een eigentijdse versie van haar veelgebruikte foto van een dakloze man van middelbare leeftijd op een bankje in het park. Het nieuwe beeld, geschoten op precies datzelfde bankje, toont een jonge vrouw die op haar telefoon kijkt. Naast haar staan, in plaats van een blikje bier, een rolkoffertje en een flesje water.
