Kijk of jouw vraag hier tussen staat
-
Kansfonds behandelt bij voorkeur één project per organisatie. Daar kan een uitzondering op gemaakt worden, als jouw organisatie ervaring heeft met het uitvoeren van projecten, de organisatie voldoende toegerust is om meerdere projecten tegelijkertijd te kunnen uitvoeren en de projecten inhoudelijk sterk verschillen. We raden je aan van tevoren eerst contact met ons op te nemen als je meerdere aanvragen wilt indienen.
-
In principe is dit niet mogelijk, maar in sommige gevallen maken wij een uitzondering. Neem daarvoor contact met ons op: (035) 624 96 51.
-
Deze documenten hebben wij nodig als bijlage bij je aanvraag:
- Gewaarmerkte statuten
- Een getekend uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 jaar)
- De volledige jaarrekeningen van de afgelopen twee boekjaren
- De lopende exploitatiebegroting
- Een projectbeschrijving, inclusief gespecificeerde begroting en dekkingsplan
-
Elke aanvraag wordt zorgvuldig gewogen. Hoe hoger het aangevraagde bedrag, hoe meer ogen er meekijken naar jouw aanvraag. Daarom neemt de beoordeling van grotere projecten wat meer tijd in beslag. Voor toekenningen hoger dan € 50.000 leggen we de aanvraag voor aan de leden van onze adviescommissie. Toekenningen vanaf € 100.000 leggen we voor aan ons bestuur.
-
Als we jouw vooraanvraag afwijzen, is het helaas niet mogelijk om hiertegen bezwaar in te dienen.
Ben je het niet eens met de beslissing over jouw volledige aanvraag? Dan heb je de mogelijkheid om binnen zes weken een verzoek tot heroverweging in te dienen. Er moet in jouw verzoek dan wel nieuwe en aanvullende informatie staan. Dien het verzoek tot heroverweging schriftelijk in of per e-mail (info@kansfonds.nl), onder vermelding van ‘Heroverweging’. Vermeld ook het projectnummer en motiveer duidelijk waarom je het niet eens bent met de beslissing.
Het Hoofd projectadvies wijst een andere projectadviseur aan dan degene die jouw aanvraag de vorige keer heeft behandeld. Deze gaat na of je nieuwe feiten hebt aangedragen. Is dat het geval? Dan nemen we de oorspronkelijke projectaanvraag opnieuw in behandeling en informeren we je over het besluit.
-
Sinds januari 2022 hebben we onze beoordelingscriteria iets aangescherpt, zodat we alleen projecten financieren die naadloos aansluiten bij onze missie. Initiatieven die we voorheen wel financierden, maar vanaf 2022 niet meer, zijn bijvoorbeeld: voedselbanken en projecten gericht op sociale cohesie. Kijk bij de richtlijnen welke projecten wij niet (meer) steunen.
-
Wij maken het bedrag over als aan alle voorwaarden is voldaan die gesteld zijn in de toekenningsbrief. Belangrijk is dat je de toekenningsbrief binnen zes weken ondertekent en terugstuurt. Lees de voorwaarden in die brief dus goed door.
-
Het toegezegde bedrag is voor jouw organisatie beschikbaar tot een jaar na de datum van de toekenningsbrief. Voorzie je dat je deze termijn niet gaat halen? Laat ons dat dan uiterlijk twee maanden voor afloop van de termijn schriftelijk weten – met de reden of motivatie.
-
Ja, elk jaar dien je via de vooraanvraag een nieuw verzoek in. Als je een aanvraag voor meer jaren indient, kijken we elk jaar opnieuw of er noodzaak is om het project te blijven steunen. In de toekenningsbrief lees je hoe dat werkt. Het vervolgverzoek dient minimaal drie maanden voor het nieuwe projectjaar ingediend te worden, samen met een tussentijdse inhoudelijke en financiële evaluatie.
-
Een handig overzicht van alle fondsen in ons land vind je in het Fondsenboek of op de Kennisbank Filantropie.