Als wethouder mag ik een beetje buiten de kaders gaan

Vier jaar geleden vluchtte Angela Taleb met drie kinderen naar Nederland. In Jemen was zij docent Engels, maar hier mocht ze haar vak niet uitoefenen. Tót de Nijmeegse wethouder John Brom haar in april bij Steunpunt Taal Educatie Participatie (STEP) zag spreken. Sindsdien staan alle lichten op groen. Vandaag zien en spreken de twee elkaar opnieuw, op het stadhuis.

Mede lezen?

Dit artikel komt uit ons magazine Mede. Meer lezen? Maak snel een abonnement aan en ontvang Mede voortaan gratis in je brievenbus.

Ja, ik wil Mede lezen

Allereerst wil ik u bedanken. Ik mag nu aan mijn studie tot docent beginnen, waardoor ik straks les kan geven op middelbare scholen. Waarom heeft u mij geholpen?’

‘Ik zie een krachtige vrouw voor me, die verder wil in het leven. Die slim is en ambitieus. En die mag ik gewoon helpen! Dat is een voorrecht, en ik hoop dat er nog heel veel mensen zoals jij mogen volgen. Maar eerlijk: het lukt ook niet altijd.’

Je moet naar ménsen kijken in plaats van naar regeltjes.

John Brom Wethouder Nijmegen

‘U hebt samen met het Universitair Asiel Fonds mijn opleiding mogelijk gemaakt. Wat moest u hiervoor doen?’

‘Eigenlijk hoefde ik alleen te zeggen: ‘regel het’. Er stonden geen regels in de weg om het mogelijk te maken. En er was geld voor. Het Werk Bedrijf Rijk van Nijmegen (het bemiddelingsbedrijf dat werk moet vinden voor ‘mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt’, red.) kon dus aan de slag. Hun regels zijn vaak strenger dan die van ons. En hun uitvoerders willen die regels goed naleven. Maar je moet naar ménsen kijken in plaats van naar regeltjes.’

‘De steun, aandacht en flexibiliteit van STEP was heel belangrijk voor mij. Ziet u ook het belang in van dit soort maatwerk?’

‘Zeker. Als gemeente proberen we om iedereen te zien. Echt naar iemand kijken – dat doet een lokale organisatie als STEP goed. Die hebben we ook hard nodig, want de gemeente kan dit niet zelf. Ik heb fantastische mensen op de afdeling die echt voor mensen gaan binnen de kaders die zij hebben. Als wethouder mag ik een beetje buiten de kaders gaan.’ Met een knipoog: ‘Dat maakt mijn werk ook heel leuk.’

‘Er zijn veel meer mensen zoals ik. Mensen die heel graag willen, maar toch niet verder komen. Wat kunt u voor hen doen?’

‘We hebben al een structurele oplossing: de mogelijkheden en regels zijn er. Maar we moeten veel meer toe naar een samenleving waarin we naar elkaar kijken en luisteren. Dan gaan we elkaar ook begrijpen. Mensen willen altijd mensen helpen. Jij bent leraar omdat je mensen wilt helpen. Ik ben wethouder om dezelfde reden. Kijken – luisteren – praten. Het is zo simpel.’

Het beste zou zijn als iedereen dezelfde kansen krijgt.

Rachida Nejjari Projectbegeleider bij STEP

Rachida Nejjari legt uit hoe Steunpunt Taal Educatie Participatie (STEP) mensen stap voor stap vooruithelpt. En waarom hun bijdrage een onmisbare schakel vormt.

‘STEP is gericht op het actief laten meedoen in de samenleving, met een hoofdrol voor taal. In principe kan iedereen bij ons terecht om Nederlands te leren. Maar een taal leer je niet alleen in een lokaal, vinden wij. Je moet eropuit! De maatschappij in, meedoen en je zo ontwikkelen. Stages en vrijwilligerswerk zijn hiervoor ideaal. Dus praten we met onze cursisten, om te zien wat zij willen betekenen in de samenleving. En hoe ze dat kunnen bereiken. Stap, voor stap, voor stap.’

Oproep tot samenwerking

‘Als STEP willen wij de samenwerking met WerkBedrijf Rijk van Nijmegen graag intensiveren en laten we onze mens- en talentgerichte begeleiding matchen met het inzicht in de arbeidsmarkt van het Werkbedrijf. En weet je, mensen een tijdje eenvoudig werk geven is prima als dat enigszins aansluit op de interesse. Maar laat ze daarna niet los. Via opgebouwde werkervaring kun je ze begeleiden naar een echt passende werkplek. Soms zijn daar een paar rondes voor nodig.’

Uitzonderingen en regels

‘Angela krijgt nu de kans om haar talenten te ontplooien. Het is haar gelukt om mensen te vinden die voor haar belangen opkomen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn om de juiste deuren te openen. Het beste zou zijn als iedereen dezelfde kansen krijgt. Daar ligt een belangrijke maatschappelijke taak en uitdaging.’

Structurele financiering nodig

‘In het project ‘Maak werk van participatie’ geeft STEP op dit moment 46 cursisten de aandacht waarover de wethouder spreekt. Wij zíen ze, en je hoeft maar naar Angela te kijken om te weten hoe waardevol dit is. Zowel voor deze mensen zelf als voor de maatschappij. STEP geeft de steun die de gemeente niet kan geven, net zoals de wethouder zegt. Toch is dit project afhankelijk van tijdelijke projectfinanciering, mogelijk gemaakt door fondsen zoals Kansfonds. Het zou logisch zijn als de gemeente STEP ook voor dit onderdeel structureel financieel steunt. Steun waarmee we nog zóveel meer Angela’s vleugels kunnen geven.’

Lees ook:

‘Je kunt heel ver komen door te focussen op talent’

Rachida Nejjari heeft een superkracht: ze geeft nooit op. Een welkome eigenschap voor een projectbegeleider bij Steunpunt Taal Educatie Participatie (STEP). Naast Nederlandse taalcursussen organiseert dit educatieve centrum ook bijzondere projecten.
Verhaal
Lees het artikel