Op pad met straathondje Bonny

‘Ja, ik heb er een!’, roept Merel (11) op straat. Bedachtzaam kijkt ze naar de vraag die op haar iPad oppopt: ‘Waar zou jij minder geld aan uitgeven als je niet zo veel geld hebt? Aan groente en fruit, cadeautjes, sport- of muziekclubs, vakanties of kleding?’ Ze kiest voor het laatste.

Merel doet mee aan BAAS, een digitaal spel dat maatschappelijke thema’s, zoals armoede, bespreekbaar maakt. BAAS is ontwikkeld voor en door kinderen van 8 tot 12 jaar. In het spel laten kinderen straathondje Bonny uit, terwijl ze ondertussen op zoek gaan naar virtueel verstopte vragen. Met hulp van augmented reality zien ze het digitale hondje op de tablet door hun eigen straat lopen.

‘Welvaart is niet voor elk kind vanzelfsprekend’, zegt Alie Klompmaker van welzijnsorganisatie KEaRN, medeontwikkelaar van BAAS. ‘Met dit spel maken we kinderen daarvan bewust. Ook heeft BAAS een signalerende functie en kunnen we ouders ondersteunen als dat nodig is.’

KEaRN onderzoekt in welke straten het BAAS spel nut kan hebben. Soms naar aanleiding van signalen van gebiedsteams, kerken of buurtverenigingen. Daarnaast informeert de welzijnsorganisatie de buurt en benadert ze gezinnen om mee te doen. In het vervolgtraject van BAAS kunnen kinderen hun ideeën tegen armoede verder uitwerken. Alie: ‘Zo helpen we kinderen en de buurt om hun eigen initiatief en de eigen regie te vergroten. De data uit het spel geven ons handvatten. Vooral ook door ze met andere wijken te vergelijken.’

Lars (rechts van banner), Hidde (voor banner), Anouk en Mirthe

Merel, Eira en op de achtergrond Lean